البحر بيضحك ليه- الشيخ إمام


البحر بيضحك ليه

كلمات: أحمد فؤاد نجم 

البحر بيضحك ليه

وانا نازله ادلع املا القُلَل

*** 

البحر غضبان ما بيضحكش

أصل الحكاية ما تضحكش

البحر جرحه ما بيدبلش

وجرحنا ولا عمره دبل

*** 

مساكين بنضحك من البلوة

زي الديوك و الروح حلوة

سارقاها من السكين حموة

و لسة جوا القلب أمل

قللنا فخارها إناوي

بتقول حكاوي و غناوي

يا قلة الذل أنا ناوي

ما شرب و لو في المية عسل

والبحر بيضحك ليه … ليه

وانا نازلة ادلع املا القلل

*** 

ياما ملينا وملينا

لغيرنا وعطشنا ساقينا

صابرين وبحر ما يروينا

شايلين بدال العلة علل

*** 

والبحر بيضحك ليه … ليه

وانا نازلة ادلع املا القلل

***   

في بالي ياما وعلى بالي

واللي بيعشق ما يبالي

ما يهمنيش من عزالي

يا حلوة لو مرسالي وصل

*** 

والبحر بيضحك ليه ليه

وانا نازلة ادلع املا القلل

***   

بيني وبينك سور ورا سور

وانا لا مارد ولا عصفور

في إيدي عود قوال وجسور

وصبحت انا في العشق مثل

*** 

والبحر بيضحك ليه

وانا نازله ادلع املا القلل

اترك رد

